2. Življenje novoletnega jutra 2017
Tema je še, novoletnega jutra, in ker so
me mladega naučili, kako zelo pomembno je, kaj počneš na tega dneva zarjo, sem
takoj pomislil na Življenje. Na Gospoda, ki te v hipu napolni s tihim veseljem
notranje izpolnjenosti in svežine. Če Ga imaš rad. Jezus je večna
jutranja zarja.
Potem sem pomislil na Cankarja. Zadnjič
sem se po mnogo desetletjih spomnil na njegovo Moje življenje (pdf.
dobite na spletu), da sem ga nekemu fantičku priporočil v branje, ker me je
spomnil na Ivanove dateljne za en groš, ki so postali še ena grenkoba njegovega
življenja. Takrat sem spet prebiral te črtice in bil pretresen tako nad
Cankarjevim izjemnim pisateljskim mojstrstvom, kot njegovo tragedijo
življenja, ki pa je imela v sebi seme odrešenja. To seme je
zagotovo prihajalo od njegove matere. In on je to seme Rešenja nosil v sebi, a
ni imel moči, da se ga drži in ga zaliva in ga vzkali. Tudi to pretrese bralca
njegovih solzic.
So pri poročilih kazali novoletna rajanja
po svetu, ki pa jih nikakor ni za razumeti: česa se že veselimo?
Vse tovrstne zabave se mi že od otroštva zdijo kot pogrebne sedmine vsem
prisotnim – sem se tak že rodil? Potem sem nekaj časa moral
sodelovati in 'lučke na nebu čakati', a nikoli nisem vedel, česa se pravzaprav
veseliti, ko pa so veseljaki zjutraj tako skrokani in prostori tako nasmeteni
in živalce v šoku ali pa jih nikjer več ni? Včasih smo se otroci veselili vsaj
darilc nekega Dedka mraza iz USSR, zdaj pa ga prehitita sveti Miklavž in
Božiček, in ruski dedek iz ledu nima več pomena. Razen za trgovce in starejše
brezbožnike?
Kaj pa duše? Bodo pripravljene, ko
nenadoma pride stara teta, in s koso, preden zamahne, pokaže na nebeška vrata?
Jih dosežemo? Ali pa se naš obraz spači od groze, ker namesto Svetega zagledamo
vratarja spodnjih vrat? Večni Ivan Cankar je v Njeni podobi zapisal:
Bral sem nekoč, kako je umiral sveti mož. Vsa izba je bila polna
sorodnikov, prijateljev in občudovalcev, jok in stok se je razlegal prav na
cesto. Ali v tistem trenutku, ko je sveti mož izdihnil, so prestrašeni
pobegnili sorodniki, prijatelji in občudovalci ter se niso vrnili. Obraz se mu
je bil nenadoma spačil, ves drug je bil, prejšnjemu čisto nič podoben, kakor da
je bila pustna krinka padla od njega. V poslednjem hipu se je grešna duša
razgalila, kajti smrt ne pozna laži in hinavščine. Ta zgodba je resnična. Kadar
se tiho zapro duri za življenjem, izreče vest svojo pravično in neizprosno
sodbo; in ta sodba je z razločnimi črkami napisana na čelu, na licih in ustnih.
Če bi hotel risati dušo in skrito misel človeka, bi ga risal spečega, rajši
mrtvega. Poznal sem jih, ki so prestrašeni planili iz spanja, ko so začutili na
čelu pogled izprašujočih, bdečih oči. Tako bi se prestrašil grešnik, ki bi
nenadoma in nepripravljen ugledal sodnika pred seboj.
Potem je opisal obraz svoje umrle matere:
V smehljaju materinem je bilo kakor sladek počitek po dolgi, dolgi poti,
kakor bogato plačilo za ves strašni, do zadnjega hipa neprepoznani in
nepoplačani trud, kakor tisočkratno povračilo za neizmerno trpljenje. Vsa
blagost in čistost, neoskrunjena od grenkih dni, od prečutih
noči, od skrbi in bridkosti, se je razodevala na mrtvih ustnicah.
In:
Z dlanmi sem zakril oči; tedaj se je prikazala pred menoj tako čista in
jasna, kakor sem jo videl pred davnimi leti. Le njene ustnice se nikoli v
življenju niso tako smehljale – zadnji, predsmrtni smehljaj je bil, ves blag in
miren v poslednjem spoznanju.
In:
V mojem srcu je materina podoba – lepota in blagost, kakor je nikoli in
nikjer nisem videl, in ki jo bodo živo ugledale šele moje umirajoče oči . . .
Bog daj, da so jih. Tudi sam sem videl
takšne obraze umirajočih in umrlih. Vsi ti so poznali Jezusa in bili z Njim v
zaupljivem in ljubečnem odnosu. Ta črtica o materini podobi je podoba tudi
današnjega človeka: nekaj svetega je ves čas med nami, nekaj odrešilnega, a kot
je od materine smrti zadeti Ivan ušel in pozabil celo, kje leži njen grob,
vendar mu je v srcu ostalo seme Božje ljubezni, tudi današnji človek srečuje
Gospoda vsak hip dneva, ker je med nami, a zbeži pred Njim. Vendar
je odtlej, od tega pobega, vse drugače: črv nemira se takšni duši zagriza v
srcu in čuden hlad gre od njega. O tem nesmislu sem pomislil to jutro, in kako
zelo je Gospod poln Življenja, ki plane v nas, kadar ne pozabimo na Božje seme,
če smo ga imeli srečo dobiti od nekoga, ki je na koncu imel tako spokojen
obraz. Gospoda moraš od nekoga dobiti.
Ko pridejo zadnji hipi našega življenja,
vse odpade, ves materialni svet postane ničev in samo nekaj nas lahko reši in
ohrani: ljubimo Gospoda, ki je Kristus? Kajti že v tisti
minuti se odvija sodba, ne šele ob koncu sveta: če si Ga ljubil, ti sodi On s
svojim velikim usmiljenjem, ali pa ti sodijo Božji zakoni narave, po načelu:
kot si sejal, boš zdajle tudi žel. Pošteno? Kdaj kdo umre mirno, s spokojnim
obrazom, ker je od sedativov zadet in omamljen ali uspavan, a v duši se zgodi
enako, kot tistemu, ki je pri zavesti: dano nam je videti, KDO prihaja
po našo dušo: svetniška oseba, angeli ali Gospod osebno; ali pa čudno
bitje, več njih, ki jih je težko gledati, ker so neusmiljeni po Božjem
dovoljenju in imajo pravico priti po svoj ulov, ker jim je
umirajoči stregel vse življenje. Od tega videnja se duše v blagosti
prepustijo ali pa v grozi spačijo.
Sveti Janez Krstnik je napovedal (Janez
3,35-36):
Oče ljubi Sina in mu je dal vse v roko.
Kdor veruje v Sina, ima večno Življenje; kdor pa ne veruje v Sina, ne bo videl
Življenja, ampak ostane nad njim Božja jeza.
Ljubi Rešenik, daj vsem svežine svoje
večne jutranje zarje. Le to bi bila prava sreča v Novem letu in – večna
sreča.
Sveta Bernardka
Ni komentarjev:
Objavite komentar
Komentiranje je zaključeno, blog ostaja iskalcem v študij in blagoslov.
Opomba: Komentarje lahko objavljajo le člani tega spletnega dnevnika.